تست روانشناسی

شما اینجا هستید

خانه

راههای افزایش هوش و حافظه

اگر می خواهید به هوش خود بیافزایید و آن را در سنین بالا نیز حفظ كنید. 4 روش زیر را دنبال كنید تا سلولهای مغزی خود را بسازید.عقیده دانشمندان در مورد سلولهای مغزبه این صورت است كه در زمان تولد تعداد مشخصی از سلول های مغزی را داریم و به مرور با پیر شدن هر چه بیشتر كم كم تعداد بسیار زیادی از آنها را از دست می دهیم. تحقیقات گسترده در این باره نشان داده اند كه سلولهای مغزی جدید در طول زندگی نیز بر خلاف آنچه در گذشته تصور می شد، تولید می شوند و نیز اینكه مغز در صورت استفاده هر چه بیشتر از آن قابلیت رشد و حجیم تر شدن را دارد.
تحقیقات و مطالعات حاكی از آن است كه به عنوان مثال درشكه رانان در قسمتی از مغز خود كه مربوط به كنترل نقشه یابی تصویری است، رشد بیشتری داشته و نیز پیانیست ها و نوازندگان متبحر نیز دربخشی از مغز كه كنترل و اداره موزیك را در اختیار دارد، حجم بیشتری را دارا هستند. از طرف دیگر،تحقیقاتی كه اخیراً در این مورد انجام شده است،حاكی از آن است كه افرادی با شغلهای مهارتی بالا مانند :مهندسین، معلمان و بسیاری دیگر از شغل های مشابه، دارای سیناپس های بیشتری هستند. سیناپس ها همان رابطین بین سلولهای مغزی هستند كه به ذخیره سازی اطلاعات كمك می كنند.
یك روز شاید درآینده ای نزدیك پزشكان قادر باشند سلولهای جنین را كه می توانند به هر نوع سلولهای مورد نیاز تبدیل شوند، به مغزبشر تزریق كنند. به این طریق می توان بیماری های نظیر آلزایمر وپاركینسون رادرمان نمود و نیز برای سایر افراد سالم نیز راهی باز كرد تا بتوانند بافكر سالم شان ارتباط برقرار كنند. تا آن زمان برسد، ممكن است فرصت فعلی از دست برود. پس می توانیم با استفاده از چند راه ساده توانایی سلول های مغزی را در حد ماكزیمم آن حفظ كنیم.
۱ – سلولهای مغزی خود را به كار اندازید:
تحقیقات انجام شده نشان می دهند افرادی كه تمرینات فیزیكی انجام می دهند، سلولهای مغزی بهتری را پرورش میدهند. دانشمندان در مطالعات موسسه تحقیقات بیولوژیكی دریافتند كه موش های بالغی كه تحت ورزش كردن قرار گرفته اند، سلولهای جدید بسیاری را در قسمت هیپوكامپوس مغز خود، بخشی كه مربوط به یادگیری و حافظه است، به نسبت آن دسته كه تنها گوشه ای نشسته اند و وقت خود را صرف صحبت و به اصطلاح chat كردن در Chat rom های اینترنتی می كنند كسب كرده اند.
از طرف دیگر ثابت شد كه انجام حركات ورزشی دلخواه و مورد علاقه تاثیرات چند برابر به نسبت انجام صرف یك سری حركات ورزش مشخص خواهد گذاشت. بنابراین، این مورد به دست آمده می تواند به این معنی باشد كه سعی كنید راهی بیابید تا با ورزش كردن خود لذت ببرید از اینكه تنها خود را مجبور به انجام آنها بكنید تا به این طریق هم با هوش تر شوید و هم شادتر زندگی كنید.
چه باید كرد؟
یك ورزش را به طور مستمر انجام دهید. مانند: ماراتون، دودین تفریحی و غیره یا اینكه یك یار در تمرین كردن برای خود در نظر بگیرید تا انجام حركات را جالب تر وادامه كار را سهل تر كند. هیچكس نمی تواند دقیق و به درستی مشخص كند كه چه مقدارورزش برای سلول های مغز كافی و مناسب است،اما در مورد موش ها حدود ۴ تا ۶ مایل درروز موثر بوده است.
۲ – ذهن خود را ورزش دهید:
تنها تمرینات فیزیكی نیست كه به رشد سلولهای مغزی كمك می كند. شما نیز مانند همان درشكه رانان یا پیانیست ها میتوانید با استفاده از سلولهای مغز و وادار كردن آنها به كار در زمینه های مختلف، ازمغز نمود بخش های گسترده و متفاوتی بسازید. یافتن راههای ساده در استفاده ازتوانایی مغزی می تواند به رشد و ترمیم سلولهای عصبی و دندریتها، شعباتی از سلول ها كه اطلاعات رادریافت كرده، به جریان انداخته و در جهت درست مصرف می كنند، به میزان زیادی كمك كند. درست مانند یك ورزش مخصوص weighr lifting (افزایش حجم و وزن) دربدنسازان كه كمك به رشد و كار افتادن ماهیچه ها و عضلات تحتانی بلا استفاده میكند،راههای مشخص و درست فكر كردن و دور كردن كلمات قبلاً یاد گرفته شده می تواندعمل پخش های غیر فعال مغز را بهبود بخشد و آنها را به كار اندازد.
چه بایدكرد؟
مزه ها و بوهای جدید را تجربه كنید. كارهای جدید انجام بدهید. مثلاً ازراههای جدیدی برای رفتن به سركار استفاده كنید. به جاهای جدید سفر كنید . هنرهای شخصی و جدید خلق كنید رمان های داستایووسسكی را مطالعه كنید. یك كمدی جدید در مورد ”تد كندی و راش لیمباوف“ Rush Limbanugh بنویسید. به خصوص،سعی كنید تمام كارهایی راتجربه كنید كه به هر طریق شما را وادار می كنند از تمام روش های فیزیكی و روحی دیرینه و یكسان قبلی خود فاصله بگیرید و چیزهایی جدید و ناشناخته را تجربه كنید.
۳ – غذاهایی مانند ماهی مصرف كنید:
روغن های امگا – ۳ كه در گردو، دانه كتان و به خصوص ماهی كشف شده است ، به عنوان انواع سالم و بدون ضرر برای قلب به شمار می روند. به علاوه، تحقیقات اخیر نشان داده اند كه این دسته از روغن ها به عنوان تقویت كننده های مغزی نیز شناخته شده هستند و این به دلیل كمك آنها به سیستمانتقال خون كه اكسیژن را به مغز انسان پمپ می كند، می باشد. همچنین این مواد عمل كلیه اجزاء سلولهای اطراف مغز را كه آن را در برگرفته اند، را نیز بهبود می بخشند. این نشان می دهد دلیل اینكه چرا افرادی كه به مقدار زیاد ماهی مصرف می كنند، كمتردر معرض ابتلا به فشارهای عصبی، ازدست دادن تمركز و كم حافظه شدن قرار دارند. دانشمندان ثابت كرده اند كه اسیدهای چرب اصلی برای رشد مناسب مغز در كودكان بسیارضرورت دارند و بنابراین امروزه آن ها را به فرمول های مواد غذایی مورد استفاده كودكان می افزایند. امكان این امر وجود دارد كه شما نیز با مصرف مناسب این روغن ها، هوش ، استعداد و موقعیت ذهنی خود را به میزان در خور توجهی افزایش دهید.
چه باید كرد؟
استفاده حداقل ۳ وعده غذای ماهی مانند سالمون ، ساردین ها، ماكرل و تنها شروع خوبی خواهد بود. در ذهن خود بسپارید. ماهی هایی كه با (محیط های ) موادشیمیایی خطرناك رشد كرده اند، می تواند بسیار خطرناك باشند و اثرات بدی در بدن تان به جای بگذارند بنابراین از مصرف ماهی هایی مانند: ماهی اره ماهی اره ای (sword fish)، ماهی های درنده، كوسه ماهی ها (shork) و نیز هر نوع دیگری كه هر طریقی درمعرض آب هایی با آلودگی بالا بودند، حذر كنید. التبه تمام انواع ماهی ها كه به طور مشخص عاری از تركیبات شیمیایی مانند جیوه و یا هر نوع سم و مواد خطرناك دیگری میباشند نیز می توانند به جای موارد مذكور مصرف شوند. نیز می توانید آنها را با روغنهای گردو و تخم مرغ هایی كه به طور ویژه تولید می شود و حجم بالایی از روغن های ۱مگا ۳ را در خود دارند و بپزید و این نیز از دانه های كتان و غلات و حبوبات درسالاد خود استفاده كنید. این نكته مهم را فراموش نكنید كه با وجود اینكه دانه های مختلف ایمن و سالم هستند ولی مصرف زیاد روغن دانه كتان (Fkaxseed) می تواند به خطرابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.
۴ – مصرف چربی زیاد را متوقف كنید؟
آیا چربی ها قادرند شما را كند ذهن كنند؟ در تحقیقات انجام شده در دانشگاه تورونتو، موش هایی كه در معرض یك رژیم غذایی با ۴۰% چربی قرار گرفتند، مهارت های ذهنی خود را در زمینه های مختلف از دست دادند. مانند حافظه ، هوشیاری و تشخیص فاصله و نیز یادگیری قوانین. مشكلات زمانی كه در رژیم غذایی چربی های اشباع به كار گرفته شدند،بیشتر و بدتر شده چربی های اشباع در گوشت و محصولات لبنی بسیار فراوانند. این تحقیقات دو دلیل عمده را خاطر نشان می كنند:
۱ – اینكه چربی می تواند میزان اكسیژن رسانی خون را كاهش داده و كلاً جریان خون غنی از اكیسژن را كند كند تا به مغز به میزان كافی اكسیژن نرسد.
۲ – می تواند موجب كند شدن متابولیسم گلوكزشود كه نوعی قند مورد نیاز برای تغذیه و كارایی سلولهای مغزی می باشد.
چه باید كرد؟
گوشت بی چربی مصرف كنید، مواد لبنی كم چربی به كار ببرید. ماهی ولوبیا  زیاد مصرف كنید. شما می توانید بدون نگرانی تا ۳۰% از كالری روزانه خود را به شكل چربی دریافت كنید. ولی توجه داشته باشید بیشتر مقدار آن بایستی از ماهی های مذكور، روغن های طبیعی مثل روغن زیتون،دانه های گیاهی و روغن طبیعی مانند گردو و فندوق، كسب شود. هر كاری می خواهید بكنید ولی تا حدامكان ازمصرف روغن های متداول و مورد مصرف در پخت غذاهای حاضری پرهیز كنید. (دنبال روغنهایی با برچسب هیدورژنه شده دربازار بگردید).
 

 

از توجه شما سپاسگزارم.

مهندس مجتبی فیاض: مدرس دوره های آموزش تکنیکهای تقویت حافظه و افزایش هوش

آدرس ایمیل من: mojtaba_fayaz@yahoo.com

شماره همراه: 09131171497