تست روانشناسی

شما اینجا هستید

خانه

چگونه قواي ذهني خود را تقويت كنيم

 

ما درعصري به سر مي‌بريم كه هر روز بر گستره دانش به طور فزاينده‌اي افزوده مي‌شود. خوشبختانه با در اختيار داشتن زمينه وسيع فناوري اطلاعات كسب دانش آسانتر از پيش شده است و اين بدان معناست كه انسان بايد از ذهني فعال و قوي برخوردار باشد. بنابراين چنانچه مي‌خواهيد قواي ذهني خود را تقويت نماييد و از پيشرفت‌هاي اطلاعات جا نمايند 7 توصيه زير را به كار بنديد.
1- به اندازه كافي ورزش كنيد:
تمرينات ورزشي علاوه بر جسم براي ذهن نيز مفيد هستند. ورزش با رساندن مقادير بيشتري اكسيژن به مغز،‌قدرت تمركز و شفاف‌‌انديشي را بيشتر و سريعتر مي‌كند. هر چه ذهن خود را بيشتر فعال كنيد، بيشتر تقويت مي‌شود و احساس بهتري در شما پديد مي‌آيد. با ورزش كردن قدرت تمركزتان افزايش مي‌يابد، سريعتر تصميم‌ گيري مي‌‌كنيد و زودتر و خلاقانه‌تر مشكلات را از پيش پاي خود برمي‌داريد. ورزش همچنين به رشد سلول‌هاي مغزي جديد كمك مي‌كند.
2- خواب كافي داشته باشيد:
تحقيقات انجام شده در دانشگاه كاليفرنيا حاكي از آن است كه اگر فرد 21 ساعت نخوابد، توانايي او به اندازه يك فرد مست كاهش مي‌يابد. خوابيدن موجب مي‌شود مغز اطلاعات جديد را پردازش كند و با مرور مهارت‌هاي جديد راه حلي براي مشكلات بيابد. در نتيجه خواب كافي براي تقويت قواي ذهني عاملي ضروري است. ميزان خواب كافي در افراد متفاوت است.اما معمولا 6 تا 8 ساعت خوابيدن كافي محسوب مي‌شود.
3- از مصرف زياد كربوهيدارت‌ها خودداري كنيد:
مصرف اضافي كربوهيدارت‌هاي ساده مانند آرد عمل آورده شده و غذاهاي حاوي قند موجب بالا رفتن قند خون مي‌شود و اين امر موجب كاهش توانايي ذهن و قدرت تمركز آن مي‌گردد. مصرف كربوهيدارت‌هاي مركب مانند حبوبات و سبزيجات بسيار بهتر از مصرف كربوهيدارت‌هاي ساده است. زيرا كربوهيدارت‌هاي مركب به طور پيوسته ا نرژي مورد نياز مغز را تامين مي‌كنند و قدرت آن را بهبود مي‌بخشند.
4- از روغن‌هاي امگا 3 بيشتر استفاده كنيد:
شواهد بسياري در مورد فوايد استفاده از روغن‌هاي امگا3 در رژيم غذايي در دست است. روغن‌هاي امگا 3 يا اسيدهاي چرب امگا 3 براي سلامت مغز ضروري هستند زيرا موجب رواني در غشاي سلول‌هاي مغز و ارتباط بهتر آنها با هم مي‌شوند.علاوه بر اين روغن‌هاي امگا3 قدرت يادگيري را افزايش مي‌دهند.
5- جدول حل كنيد:
ميليون‌ها نفر در جهان طرفدار حل كردن جدول كلمات هستند. اين كار گذشته از سرگرم‌كننده بودن با تقويت مهارت‌ هاي تمركز، منطق‌پردازي و استدلال،‌مغز را در كل روز فعال و هشيار نگه مي‌دارد.
6- شكلات بخوريد:
يك خبرخوب براي دوستداران شكلات! تحقيقات نشان مي‌دهند خوردن شكلات شيري عملكرد مغز را بهبود مي‌بخشند زيرا موادي مانند تئوبرومين، فنيليتلامين و كافئين موجب تحريك سلول‌هاي مغزي و بهبود عملكرد آنها مي‌شوند. در حقيقت، فنيليتلامين را «داروي عشق» ناميده‌اند زيرا ضربان نبض را در حد ضربان يك فرد عاشق بالا مي‌برد!
7- قدرت تجسم و تخيل خود را تحت كنترل در آوريد:
تخيلات وتجسمات سازنده موجب مي‌شوند فرد از انرژي ذهن خود در جهت تغيير و بهبود زندگي‌اش استفاده كند. از آنجا كه قوه تخيل انسان نيرويي بسيار قوي است، چنانچه آن را در جهت درست هدايت كنيد مي‌توانيد زندگي خود را بهبود بخشيد. با استفاده از تخيلات و تجسمات سازنده مي‌توانيد يادگيري خود را سريعتر كنيد،‌حافظه و انگيزه‌تان را تقويت نماييد والبته قواي ذهني خود را چند برابر كنيد.

 

از توجه شما سپاسگزارم.

مهندس مجتبی فیاض: مدرس دوره های آموزش تکنیکهای تقویت حافظه و افزایش هوش

آدرس ایمیل من: mojtaba_fayaz@yahoo.com

شماره همراه: 09131171497